Leg de winter aan banden.

Leg de winter aan banden.

Ze mogen er weer op. Nu de temperaturen een duik nemen, is het tijd om je zomerbanden te vervangen door winterse exemplaren. Veel gedoe? Misschien. Maar bij kouder en natter weer op je zomerbanden blijven rijden, is echt geen goed idee.

Ze mogen er weer op. Nu de temperaturen een duik nemen, is het tijd om je zomerbanden te vervangen door winterse exemplaren. Veel gedoe? Misschien. Maar bij kouder en natter weer op je zomerbanden blijven rijden, is echt geen goed idee. Het rubber wordt onder de zeven graden keihard waardoor je je grip op het wegdek verliest en er zelfs barsten kunnen ontstaan. Laat het je voorlopig ijskoud? Dan schakelen we meteen een versnelling hoger.

We nemen de cijfers er even bij: een auto die 100 kilometer per uur rijdt bij een temperatuur van zeven graden staat vier meter eerder stil mét winterbanden. Stellen dat een bandenwissel een kwestie is van leven of dood, is dan ook nauwelijks overdreven. Bij een nat, besneeuwd of ijzig wegdek wordt de remweg zowaar nóg groter. In sommige situaties zelfs verdubbeld. Onvoorziene hindernissen ontwijken geldt dan stilaan als een huzarenstukje. Met alle gevolgen van dien.

Het nut van winterbanden zit dus vooral in de remafstand en het contact met het wegdek. Door de betere grip hou je je wagen ook in slechte weersomstandigheden gemakkelijker onder controle. Niet onhandig in het natte België. Bij hevige regenval voert het diepere en bredere profiel in het loopvlak het water beter af. Daardoor voel je je veiliger en ga je meteen ook een stuk bewuster de weg op. Dat ze je brandstofkosten de hoogte injagen? Het klopt dat je door de hogere rolweerstand van een winterband meer verbruikt, maar al bij al blijft dat beperkt. Bekijk het vooral als een investering in je veiligheid en die van andere weggebruikers.

Twee vliegen in één klap

Zie je op tegen die extra afspraak in de garage? Koppel het onaangename dan aan het nuttige en laat meteen ook je voertuig grondig nakijken. Na een drukke zomer en in aanloop naar de koudere en donkere dagen kan dat alleszins geen kwaad. Wanneer precies? Simpel! De overgang tussen maanden met en zonder ‘R’ is het perfecte signaal om de bandenswitch uit te laten voeren. Of baseer je op de omschakeling tussen winter- en zomertijd. En nóg een tip: van zodra je winterbanden gemonteerd zijn, controleer je best maandelijks de spanning. Dat geldt trouwens ook voor je zomersetje.

Quattro stagioni

Alsnog die halfjaarlijkse bandenwissel vermijden? Kies dan voor vierseizoenenbanden. Daarmee doorkruis je het hele jaar elk soort weer en wind. Simpelweg omdat ze de eigenschappen van zomer- en winterbanden combineren. Een ideale tussenweg, zo lijkt het. Maar niet in extreme omstandigheden. Plan je een autovakantie naar een Italiaans skioord of de Noorse bergen, dan voldoen all seasons niet. Ook niet volgens de lokale wetgeving trouwens, tenzij ze voorzien zijn van een sneeuwvloksymbool. Weet ook dat vierseizoenenbanden vlugger slijten en tot 6000 kilometer minder lang meegaan dan de combinatie van winter- en zomerbanden. Wat je ook kiest: laat je goed adviseren door je garagist of bandencentrale. Ook over de verschillende merken en categorieën op de markt.

Slimme systemen, bewuste bestuurder

Je wagen beschikt ook over een aantal elektronische hulpmiddelen die je helpen tijdens het rijden op een glad wegdek. Denk maar aan het ABS-systeem, tractiecontrole en het Electronic Stability Program. In combinatie met winterbanden zorgen ze voor maximale veiligheid bij koud en nat weer. Maar dé belangrijkste factor om de risico’s te beperken ligt uiteindelijk bij jezelf. Stem je rijgedrag af op de omstandigheden en ga zo voorbereid mogelijk de weg op. Bijvoorbeeld door het volgen van een van de ProMove-opleidingen. Onze coaches tonen je hoe je het beste reageert wanneer je onverwacht moet remmen en/of aan het slippen gaat.